söndag 25 maj 2014

SOM MIN MAMMA!

Ni vet när det var sådär pinsamt att ha en mamma.. I tonåren nånstans. -Jag ska ALDRIG bli som min mamma, sa man då (fast jag älskade dig då också mamma :) Jag tror faktiskt inte att jag varit som min mamma heller. Inte förrän nu. När vi åker bil genom vackra landskap tjatar jag om hur vackert det är -Kolla där, ser ni så fint! -Ååååh va vackert, ser du Malcolm? -Stanna, jag måste fota! Så var min mamma, hon tvingade pappa att stanna bilen så att hon kunde plocka vallmo i dikeskanten eller fota lavendel planteringar. Jag gör sallader med äpple och russin i, för att jag älskar salt och sött ihop. Det gör min mamma också. Då hatade jag det! Tyckte bara att det var konstigt. Jag älskar äppeljuice med bubbelvatten. Nästan som läsk försöker jag övertyga restan av familjen!! Precis sånt gjorde mamma också. Vad är det för fel på läsk? tyckte jag då. Jag torkar Malcolm runt munnen med spott på fingret. Ok, vem hatar inte det förresten..? Och då har jag inte ens gått in på det här med förvirringen.. Mamma, grattis på mors dag!! Jag älskar dig och jag älskar att jag är som dig :)

Jag tänkte på det senast idag, när vi körde till Sant Elm. Det var första gången vi var där och eftersom vägen dit var så himla vacker så hörde jag mig själv flera gånger påpeka hur vackert det var.. Även lilla Sant Elm var en hit. Jätte mysigt med vackra små hus med färgglada luckor. Och sen havet. Magiskt. Att titta på i alla fall. Det var som vanligt bara Malcolm som badade. Temperaturen har inte kommit över 20 grader än och då väntar jag gärna.. Vi åt lunch på en av restaurangerna som låg på den lilla gågatan. Helt ok tapas. Tror den hette "9 the bar". Kortfattat så är Sant Elm helt klart värt ett besök

You know the time when it was so embarrassing having a mother.. In the teens somewhere. -I will NEVER be like my mom! (of course I loved you back then as well mum :). And I actually don't believe that I've been like my mother. Not until now . When we're driving through beautiful countryside i'm always commenting (several times) on how beautiful it is -Look at that, soooo nice! - Ooooh my gosh how beautiful, do you  you see it Malcolm? -Stop, I have to take some pictures! This is exactly what my mom did, she forced my dad to stop the car so that she could pick poppies from the ditch or take pictures of the rows of lavender. in France. I make salads with apple and raisins in, because I love salty and sweet together. My mum do too, and she used to make this for us. Then I hated it! Just thought it was so strange! Me and the rest of the family is drink apple juice with bubbles. Almost like soda! Just like mom did with. What is wrong with soda? was my reply back then. I wipe Malcolm around his mouth with spit on my finger . Ok, who doesn't hate that by the way..? And then i have not even mentioned the state of confusion where i (and others..) very often find myself.. Mom, Happy Mother's Day! I love you and I love that I am like you :)

I actually came to think of this earlier today, when we were driving to Sant Elm. It was the first time we were there and because the last part of the journey was so amazingly beautiful, I heard myself repeatedly point out how beautiful it was.. Also, the small village of Sant Elm was a nice. Very picturesque with small beautiful houses with colorful shutters. And then the sea. Magical . To look at, anyway. As usual it was only Malcolm who went in. The temperature has not reached 20 yet, so i'll pass.. We had lunch at one of the restaurants on the small pedestrian street. Totally ok tapas. Think it was called " 9 the bar ." In short, Sant Elm is definitely worth a visit.






Lektion i att pilla räkor // A lesson of how to peel prawns



Nytt cyklop! // New cyclops!

Lite kallt när man kommer upp.. // A bit cold when getting out of the water..


Vi hittade en liten mini vik att klättra och bada i // We found this little mini bay to climb and swim in





 
Kollar in lite räkor, men vattnet var så salt att han bara flöt upp.. //
Checking out some shrimps, but the water so salty, he ended up on the surface all the time

Fast till slut fick han till det! // Finally he made it!



6 kommentarer

  1. Alltså vilka bilder Sofia! Man blir grymt bad sugen och visst stämmer allt du säger om mamma rollen :) Skön läsning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annica!! Vi bor visst i paradiset båda två, fast på olika sidor av jordklotet :) Grattis på Mors dag lite för sent! Kram

      Radera
  2. Jag fnissar igenkännande!!! Vilka alldeles underbart vackra foton du tagit!! Själv har jag en kurva (på sträckan mellan Es Capdelá och vingården Santa Catarina) där jag ALLTID vill stanna och fotografera. Mannen vet det numera, äldsta sonen han undrar...men så ser han det drömska i sin mammas blick!! Mallorca, underbart vackra ö!
    Må så gott!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Tusen tack Anna!
    Jag har noterat, du får hojta till om du känner igen sträckan här nån gång :))
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!
      Just varit inne på ert företagshemsida och måste säga att ni har många fina objekt, trevligt beskrivna och suveränt fotade. Det sistnämnda kanske din förtjänst?!
      Mina föräldrar håller på att byta boende på ön och är sugna på Illetas denna gång. Har tipsat om er sida då jag såg ngt fint objekt. Spännande!
      Trevlig lördagkväll!
      Kram Anna från ett soligt Skåne

      Radera
    2. Hej igen Anna!
      Tackar! Ja, det är jag som fotar.. :)
      Dina föräldrar är jätte välkomna att höra av sig! Vi har fler objekt än de som är på hemsidan, så vi kan säkert hjälpa dom!
      Kram från ett soligt Mallorca, som äntligen verkar vara fritt från moln och regn.. :)

      Radera

© LIVING MALLORCA
Maira Gall