lördag 16 mars 2013

UNO

Om man läser i reglerna så står det att man ska säga Uno när man har ett kort kvar, så långt var jag med. Men de menar inte Uno som i Uno Sveningsson, utan Uno som siffran 1 på spanska. Helt logiskt! Varför skulle det heta Uno (som ett namn)...? Är det bara jag som inte fattat det..? Kul är det det i alla fall. jag vågar inte gissa hur många rundor vi spelat sen vi kom hit. Kanske ett-tusen-tvåhundra-tjugofyra? Så går det när man har levt utan tv i över en månad. Mysigt :)

In Sweden you call this game Uno, like you do in the rest of the world I guess. But! The pronunciation is far from correct in many cases. We (or is it only me..?) have always pronounced it like a name (yes, you can be named Uno in Sweden). It's just recently I learned that it's called Uno, because Uno means 1 in spanish, and you are supposed to say Uno when you have one card left. Totally logic! Anyhow, it's a really fun game. I don't even wanna guess how many times we have played since we came here. Over a thousand, at least! That's what happens when living without tv for over a month. Lovely :)



Tyvärr vann jag alla gånger, annars hade jag dokumenterat Gangnam-style segerdansen som de här två kör med...
I won all the rounds, I'm sad to say, or I would have their Gangnam-style victory dance on my memory stick...

4 kommentarer

  1. Aha Uno som i ett! Nej det har jag aldrig tänkt på, jag har nog mer tänkt på det som ett namn:)
    Tänk att det krävs en flytt till Mallorca för att det skall gå upp för en.
    Kram Kari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, tänk att det ska till att vi flyttar till spanien för att det ska gå upp för en :)

      Radera
  2. Skrattade gott när jag läste ditt inlägg. Du är verkligen inte ensam om att ha uttalat det som ett namn. Ropar ni "ono" (på spanska) nu? Det skulle onekligen kännas lite konstigt... nästan som ett annat spel. Ska testa nästa gång....

    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. hihi, ja jag har provat att ropa ono istället, men det blir lite konstigt... :) Hoppas allt är bra med er! Kram.

      Radera

© LIVING MALLORCA
Maira Gall