lördag 5 januari 2013

VI GÖR DET!

Ska vi göra det? Ja det gör vi! Eller? Är du säker? Jo men det är klart vi ska. Det är inget att vänta på. Ska vi göra det så gör vi det nu. Men, är du helt säker? Klarar vi detta? Om vi inte testar så vet vi ju inte. Nä det är ju klart. Ok, vi gör det! Ja, vi gör det! Ok, vi flyttar till Mallorca. Vårt favoritställe på jorden. Ååh, så härligt att vi äntligen bestämt oss. Nu återstår bara en liten detalj. Vi måste berätta för alla våra nära och kära om våra planer. Vi måste berätta för Malcolm. Oj, vad vi drog oss för det... och oj va ledsen och arg han blev. Vi grät alla tre (fast det såg inte Malcolm...) Jag och Fredrik fick stärka varandra med blickar för att inte ge upp och ändra vårt beslut. För det var nära kan jag säga. Men efter en stund mjuknade han och nu berättar han glatt att han ska flytta till Spanien. Sen var det ju det här med familj och vänner. Jobbigare än jag hade räknat med. Ska vi verkligen göra det här? Tänk om vi tappar kontakten med våra vänner. Tänk om mina fina syskonbarn glömmer bort oss. Tänk om ingen kommer och hälsar på oss. Vi skiter i det. Nä minsann, nu gör vi detta! Vi har ju ändå funderat på det i nästan fyra år nu. Vi måste prova!

Jag tänker dessutom berätta i både ord och bild (säkert mest bild) om vår "resa". Om du vill får du gärna hänga med oss, här på bloggen. Och givetvis hälsa på oss när vi väl är på plats :)

We have been dreaming long enough, let's do it! Ok, it has not been as easy as that, but we took the decision and we are moving to Mallorca. Our favorite place on earth will be our home. At least for a long as we are happy there, all three of us : ) Leaving family and friends is the hardest part, but thank god for Skype, FaceTime, Instagram and blogging of course. Here i will tell about our journey, along with a lot of pictures. Hope to see you here again : )




12 kommentarer

  1. Hej, jag och min familj pratar och drömmer också om att flytta till Mallorca. Vad arbetar ni med där? Min fru har en klädbutik i Stockholm och jag arbetar som som säljare. Sonen är snart 11år.
    Härliga bilder förresten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Härliga drömmar ni har :)) Som jag skrivit så funderade vi i över fyra år innan vi gjorde slag i saken. Det är mycket som ska stämma.. Än så länge ångrar vi inte en minut att vi flyttade hit! Vi kan nog inte göra en full bedömning efter sex månader, men bara att göra resan har varit stärkande både för familjen och för var och en!

      Vi hade möjlighet att ge oss själva lite tid när vi kom ner, men vi har börjat så smått att jobba och när skolan börjar igen kör vi på för fullt med nya kontoret. Båda har tagit upp det som vi gjorde vid sidan om tidigare, hemma i Sverige. Vi (framförallt sambon) kommer pyssla med bla köp, renovering och försäljning av lägenheter och hus. Och jag tänkte köra igång som fotograf.

      Har du fler frågor får du gärna maila mig på annasofiasanden@gmail.com

      Fortsätt drömma!!
      //sofia

      Radera
  2. Hej!
    Jag är en snart 19årig tjej som verkligen vill till Mallorca. Om det så är att jobba över sommaren eller flytta dit permanent.
    Vill ni dela med er lite av hur ni fick jobb och bostad? Försäkringar och annat som är viktigt att tänka på? Jag kan inte spanska vilket är en liten nackdel, men det spelar nog ingen större roll, eller? Jag kommer nog att flytta själv, utan familjen.
    Vore jättetacksam om ni ville hjälpa mig att klura ut några av mina frågetecken! Hälsningar Emilia från Växjö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emilia,
      Sorry mitt sena svar, som du säkert sett så är vi mitt uppe i att starta vårt företag så det är svårt att hitta tid till nåt annat. Får anstränga mig för att klämma in lite inlägg här :)
      Va kul att du funderar på att flytta hit! Angående jobb så har vi ju som sagt startat eget så jag har egentligen ingen erfarenhet av att söka jobb.. Det finns en facebook grupp som heter Mallorcaskandinaver, där brukar det dyka upp lite jobb. Eller släng ut en fråga där! När det gäller språket så kund inte vi heller ett enda ord spanska när vi kom hit. Jag går på spanska (för föräldrar på svenska skolan) två gånget i veckan nu och det tar sig sakta. Det är dock inga problem att klara sig på engelska. Mallorcinerena är inte jätteduktiga på engelska men det brukar lösa sig ändå :) Du kan ju förresten kanske kolla på de svenskägda hotellen, Hotel Portixol, Hotel Feliz efter jobb.. Det finns så klart massor av spanska kurser här, intensiv eller kvällskurser. Gällande försäkring så ska du nog börja med att kolla med ditt föräskringsbolag där hemma. De flesta har ett tillägg man kan köpa, där du är försäkrad utomlands en längre tid.
      Hoppas att det var till lite hjälp.. Har du fler frågor är det bara att skriva igen, jag lovar att försöka svara lite snabbare :)

      Lycka till med planerna! Hoppas att du kommer iväg, det är en helt fantastik ö att bo på!! :)
      Sofia

      Radera
    2. Hej Emilia! Jag precis som du funderar nu ett år senare på att flytta till Mallorca över sommarn för att jobba och var nyfiken över hur det gick för dig! Hittade du boende och jobb? Hur gick du tillväga?
      Tacksam för svar, hälsningar Astrid

      Radera
  3. Hej!

    Hittade er blogg av en händelse, vilken bra blogg ni har skapat!
    Har återigen funderingar på att leva en vardag i Spanien, främst Mallorca. Har ett förflutet i Spanien, har bott på olika platser, Mallorca första platsen, sedan fastlandet och senast Tenerife, det blev 14 år innan jag flyttade tillbaka till Sverige. Ja..nu är det 14 år sedan jag kom tillbaka. Men ack så djupt Spanien sitter i mitt hjärta :) . Min sambo börjar bli lite positiv till att prova ett nytt liv kring Medelhavet, han som är både snickare och smed - har egen fungerande firma och mycket kunnig. Min erfarenhet är att en bra hantverkare inte står utan arbete, med lite driv och engagemang. Mitt yrke är KBT- terapeut, mentaltränare och stresscoach, tror på att jag skulle kunna driva en egen verksamhet inom mitt yrke, samt att min spanska är mycket god. Många funderingar just nu....gissar att vi inom kort är i skedet "ska vi, ska vi inte...." :)

    Ska läsa mer här på er blogg. Och fortsätta fundera....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susanne!
      Dina inlägg har gått fram, jag måste bara godkänna och publicera innan de syns på sidan.. Tack, jag är jätteglad om jag kan inspirera er! Till handling eller bara att drömma :) För oss var resan innan vi tog steget, lika stor och härlig som att vara på plats, så fortsätt prata om det, googla, läsa, fundera och drömma!! Vi ångrar inte en dag att vi tog steget och som det är nu har vi ingen lust att byta bort detta mot ett liv i Sverige. Livskvaliten här är så mycket högre! Fast att man saknar familj och vänner där hemma emellanåt… Men det är ju så nära, man kan ta sig till sverige ganska snabbt om längtan blir för stor :)

      Lycka till med era drömmar!

      Radera
  4. Hej, vilket härligt beslut. Jag och min familj "följer i era spår" förhoppningsvis inom ett år. Jag har idag ett inredningsföretag i Sverige och arbetar både med projekt och egen design/produktion av kollektioner. Lagret kommer att finnas kvar i Sverige, då de flesta återförsäljarna är här, men företaget ska antingen flytta med (då huvudverksamheten gör det) . Min fråga är hur ni upplever processen med att starta företag på ön och vilken administration det kräver. Vilka råd har ni att ge där. Supertacksam för er tid att skriva här och ge så många bra råd och inspiration. Modigt och generöst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia, ledsen för mitt sena svar..! Härligt att ni har planer på att flytta till Mallis! Det är det bästa vi gjort (men det framgår säkert :). Att starta företag här är ungefär som hemma, bara lite annorlunda, haha. Hittar men en bra revisor (som är van vid utlänningar) så är det inga problem. Räkna med många besök på olika instanser, ofta flera gånger till samma ställe för att man missat ett papper eller för att de ändrat reglerna.. :) Men ofta kan revisorn hjälpa till med sånt här och se till att man har rätt grejor med sig, samt även prata spanska (eller helst Mallorquin) med dom så brukar det gå bra :). Inget svårt, bara väldigt annorlunda från vad vi är vana vid! Stort lycka till!! Vem vet vi ses kanske i framtiden! :)

      Radera
  5. Hej Sofia!
    Oj så sugen man blir. Är väldigt pigg på att flytta till denna fantastiska ö, som jag och min man älskar och besöker så ofta vi kan. Och nu ska min dotter flytta till Palma 1 november och jobba där. Var vänder man sig för att hitta en lägenhet?
    Många hälsningar
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingrid!
      Va kul att ni är på väg hit :) Blir kanske extra lätt att ta steget om dottern redan är på plats! Vi kanske kan hjälpa er att hitta boende, vi har en mäklarbyrå med kontor i Illetas och i Palma. Du kan maila mig på sofia@reiderstadinvest.com om du vill!
      Soliga hälsningar
      Sofia

      Radera
  6. Hej!

    Jag har tidigare bott en hel del i södra Frankrike och talar språket, men är ack så less på deras attityd trots att jag kan språket. Jag har också bott i Spanien ett år men min spanska är dålig. Jag har dock tröttnat på Sverige och vill köpa mig ett boende som ligger lantligt där jag kan odla och få vara ifred. Finns det möjligheter för det? Jag är 41 år och kommer försöka fortsätta att jobba som egen snickare i framtiden. Är det möjligt att hitta ett hus för två miljoner så jag har lite omstållningspengar över utan att ta lån? Jag känner att jag står still och Sverige är inte mitt land längre, jag gillade Spanien så mycket när jag bodde där trots att det var en jobbig tid i livet då min far just gått bort osv, men Spanien lockar och jag känner att det är läge att flytta. Jag skall definitivt kolla bostadsmarknaden och försöka hitta mig ett hus. Tack för mig!

    MVH Robert

    SvaraRadera

© LIVING MALLORCA
Maira Gall